Klage over kommunen

Det kan være meget frustrerende ikke at få den hjælp og støtte, som man har brug for. Det er derfor vigtigt at vide, at der er mulighed for at klage over kommunens afgørelse. Jeg hjælper dig med at få overblik over processen i en klagesag samt, hvilket indhold der skal være i din klage, så der er størst mulighed for, at du får medhold.

 

Rådgivning om dine rettigheder

Hvis du har fået et afslag, kan jeg rådgive dig om, hvorvidt der er grundlag for at klage over denne afgørelse. Kommunerne laver fejl i mange afgørelser, og der kan derfor være god mulighed for at få medhold i Ankestyrelsen.

Der er dog også situationer, hvor kommunen har ret og det ikke giver mening at klage. Det kan tage op til 1 år at få en sag behandlet i Ankestyrelsen – jeg kan hjælpe dig med at vurdere, om det er det rigtige for dig at gøre, eller om der er andre og bedre muligheder i din situation.

 

Hvordan klager man over kommunen?

Har du fået en afgørelse, som du gerne vil klage over, skal din klage sendes til kommunen. Du kan både klage mundtligt og skriftligt. Jeg anbefaler altid, at man klager skriftligt, da du ikke kan være helt sikker på, at dine argumenter bliver videregivet som du gerne vil have det, hvis du blot oplyser om det i telefonen.

Du skal sende klagen, så kommunen har den senest 4 uger efter, du har modtaget afgørelsen. I praksis anbefaler jeg, at den bliver sendt så hurtigt som muligt, og at man altid beder om at få en kvittering på, at den er modtaget.

Hvad skriver man i en klage? Jeg anbefaler, at man tager kommunens begrundelser for at give afslag og modargumentere disse begrundelser.

Har kommunen ikke overholdt sagsbehandlingsreglerne om fx partshøring, bør det også skrives i en klage.

Når kommunen har modtaget din klage, har de 4 uger til at genbehandle din sag. Hvis de giver dig ret, får du besked om det. Hvis de fortsat fastholder afslaget, sender de hele sagen til Ankestyrelsen, som derefter skal afgøre din sag.

Når Ankestyrelsen har modtaget din sag, får du en kvittering fra dem. Det kan være en god ide at få aktindsigt i den sag, som kommunen har sendt til Ankestyrelsen, så du er sikker på, at alle relevante oplysninger er kommet med.

 

Hjælp til at klage over kommunen

Det kan være svært at vide, hvordan man bedst muligt griber en klage over kommunen an. Jeg kan rådgive dig om, hvordan skal udforme din klage, hvis du skriver den selv. Jeg kan også skrive klagen for dig, så du bare skal sende den til kommunen.

Det jeg ligger vægt på, når jeg rådgiver omkring en klage er:

– Er der grundlag for at klage?

– Er lovgivningen overholdt?

– Har kommunen anvendt fyldestgørende og korrekt oplysninger i afgørelsen?

– Har Ankestyrelsen udgivet principafgørelse i en lignende sag?

– Er kommunens begrundelse for afslag korrekt og fyldestgørende?

Du er velkommen til at kontakte mig, så jeg i første omgang kan hjælpe dig med at vurdere, om der er grundlag for at klage over den afgørelse, som du har fået. Er der det, kan vi aftale det videre forløb.

 

KONTAKT

1 + 10 =